دستگاه ساکشن قابل حمل

دستگاه ساکشن چیست؟

دستگاه ساکشن،دستگاهی پزشکی است.از آن برای باز گشایی راه هوایی فرد بیمار و از بین بردن مسدودی هایی که به واسطه موادی مانند مخاط،بزاق،خون یا ترشحات استفاده می شود. 

هنگامی که فردی به دلیل عدم هوشیاری یا یک روش پزشکی مداوم قادر به پاکسازی ترشحات نباشد،دستگاه‌های ساکشن با حفظ یک راه هوایی شفاف به او کمک می‌کنند تا نفس بکشد.

در اجرا،کارشناسان مراقبت از دستگاه های ساکشن بعنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک برنامه درمانی استفاده می شود،زمانی که راه هوایی بیمار به طور جزئی یا کامل مسدود شده است،استفاده می کنند.

دستگاه ساکشن که به عنوان آسپیراتور نیز شناخته می شود، نوعی وسیله پزشکی است که عمدتاً برای از بین بردن انسدادها مانند مخاط، بزاق، خون یا ترشحات از راه هوایی فرد استفاده می شود. 
دستگاه ساکشن پرتابل یا قابل حمل

برخی از کاربردهای رایج دستگاه های ساکشن عبارتند از:

  • حذف ترشحات تنفسی زمانی که بیمار قادر به انجام آن نیست
  • کمک به بیمار که هنگام تشنج یا بیهوشی استفراغ می کند
  • پاکسازی خون از راه هوایی خارج کردن یک ماده خارجی از نای و یا ریه های بیمار (آسپیراسیون ریوی)

از آنجایی که می‌توان از آن‌ها همراه با سایر فناوری‌ های پزشکی برای درمان انواع شرایط تهدید کننده زندگی استفاده کرد، آسپیراتورها هم در محیط های پیش بیمارستانی و هم در محیط های بیمارستانی  به یک ستون اصلی تبدیل شده‌اند با توجه به فراگیر بودن آنها، معمولاً سؤالاتی در مورد کاربردها و عملکردهای آنها وجود دارد.

تاریخچه دستگاه ساکشن یا آسپیراتور

اولین آسپیراتور معمولی توسط یک متخصص قلب به نام پیر کارل ادوارد پوتین در سال ۱۸۶۹ معرفی شد. آسپیراتور او یک دستگاه دستی بود که از پمپی برای تخلیه آبسه ها و تجمع مایع در قفسه سینه استفاده می کرد و هدف آن جلوگیری از نارسایی قلبی بود. هنگامی که الکتریسیته رایج و قابل اعتماد شد،ماشین‌های مکش از دستگاه‌های دستی به دستگاه‌هایی با انرژی الکتریکی تبدیل شدند.

با این حال،دستگاه های ساکشن تا آخرین سالهای دهه ۱۹۷۰بسیار بزرگ بودند،و به طور معمول به صورت همیشگی به دیوار ثابت می شدند.

با گذشت زمان، بسیاری از انواع دیگر آسپیراتورها اختراع شدند. امروزه انواع مختلفی از دستگاه های ساکشن برای استفاده یا اجاره هم در بیمارستان ها و هم برای بیماران در دسترس است.

مکنده دستی

مخاط از حفره بینی کودک استفاده می‌شود. دستگاه های سنتی ساکشن یا پمپ مکنده از برق استفاده نمی‌کنند و طراحی آنها می‌تواند به

آنها اغلب در شرایط اضطراری استفاده می شوند زیرا برای عملکرد نیازی به برق ندارند و معمولا کوچک و قابل حمل هستند.

با این حال، استفاده از پمپ های مکنده دستی به طور مداوم و موثر در یک دوره زمانی طولانی دشوار است.

پمپ های مکنده هوای ثابت

برای چندین دهه، پمپ های مکنده هوای ثابت رایج‌ترین ماشین‌ها بودند، زیرا قابل اعتماد، مؤثر و سازگار بودند و

می توانند نیاز های اضطراری را در بیمارستان ارائه دهد. 

پمپ های مکنده هوای ثابت
برای چندین دهه، پمپ های مکنده هوای ثابت رایج‌ترین ماشین‌ها بودند، زیرا قابل اعتماد، مؤثر و سازگار بودند ومی توانند نیاز های اضطراری را در بیمارستان ارائه دهد. 
ساکشن مرکزی بیمارستان

  بیماران در طول حمل و نقل با یک دستگاه ساکشن ثابت درمان نمی شدند.

با این حال، عدم قابلیت حمل آنها چیزهای زیادی را به جای گذاشت . بیماران در طول حمل و نقل فقط می توانست مراقبت های اضطراری را در بیمارستان ارائه دهد.

دستگاه های ساکشن یا پمپ های مکنده هوا قابل حمل

پمپ مکنده هوا قابل حمل به دلیل پیشرفت در فن آوری مکش و باتری در حال افزیش است .

 ساکشن های قابل حمل به گونه ای طراحی شده اند که سبک وزن هستند و به راحتی قابل جابجایی یا حمل و نقل هستند و برای بیماران و کارشناسان پزشکی مناسب هستند.

دستگاه‌های ساکشن دستی، ثابت و قابل حمل همه جای خود را در یک محیط مراقبت مدرن دارند. هر کدام مجموعه ای از نقاط قوت خود را دارند و متخصصان پزشکی ممکن است از انواع مختلفی از دستگاه های ساکشن در طول مراحل مختلف درمان استفاده کنند.

کاربرد های متداول دستگاه های ساکشن

اغلب زمانی استفاده می‌شوند که بیمار دچار انسداد مایع یا نیمه جامد در حلق، نای یا سایر حفره‌های دهانی خود می‌شود.

با این حال،استفاده از دستگاه ساکشن مناسب ممکن است با توجه شرایط بیمار متفاوت باشد.

در اینجا چند سناریو وجود دارد که در آن بیماران یا متخصصان ممکن است از یک دستگاه ساکشن قابل حمل استفاده کنند.

کار دستگاه ساکشن در مراقبت مداوم از بیمار

اگر بیماران به دلایل مختلف نتوانند ترشحات خود را پاک کنند، ممکن است به دستگاه های ساکشن قابل حمل در خانه خود نیاز داشته باشند.

این شامل بیمارانی می شود که تحت مراقبت تسکینی هستند و توانایی پاکسازی ترشحات خود را ندارند و فراد مبتلا به بیماری های مزمن یا بیمارانی که تحت عمل های جراحی قرار گرفته اند.

( فیبروز کیستیک، برونشکتازی، و غیره)

کاربرد دستگاه قبل از بیمارستان

آسپیراتورهای قابل حمل در محیط های پیش بیمارستانی بسیار رایج هستند، زیرا نقش مهمی در کمک به پاسخ دهندگان اورژانس در

 در عمل دارند، ارائه دهندگان خدمات پیش بیمارستانی اغلب از دستگاه های ساکشن قابل حمل برای درمان انواع بیماران(راه هوایی تنفس و گردش خون) استفاده می کنند. ABC

این شامل قربانیان تروما با خون در راه هوایی، قربانیان اوردوز با استفراغ در راه هوایی، و سایر قربانیانی است که اورژانس تنفسی را تجربه می کنند.

استفاده دستگاه در بیمارستان

بیشتر بیمارستان ها دارای اتاق هایی هستند که با دستگاه های ساکشن ثابت و دیواری استفاده می کنند.

تیم های مراقبتی اغلب از آسپیراتورهای ثابت به عنوان بخشی از روش های استاندارد مانند تراکئوستومی، بیماری های مربوط به سینوس و برداشتن لوزه ها استفاده می کنند.

با این حال، بیمارستان ها اغلب چند دستگاه ساکشن قابل حمل برای موارد استفاده خاص دارند. به عنوان مثال، اگر بیمار نیاز به آسپیراتور داشته باشد اما هیچ دستگاه آسپیراتور دیواری در اتاق بیمار وجود نداشته باشد، تیم مراقبت به جای انتقال بیمار به اتاق دیگر، یک آسپیراتور قابل حمل را پیدا کرده و بازیابی می کند. علاوه بر این، از آنها برای درمان بیماران در خارج از یک اتاق در زمانی که بیمارستان ها در ظرفیت کامل هستند استفاده می شود.

دستگاه های ساکشن قابل حمل چگونه کار می کنند؟

این دستگاه حمل فشار منفی ایجاد می کنند که از طریق نوع خاصی از لوله اتصال پلاستیکی به نام کاتتر یکبار مصرف هدایت می شود. فشار منفی یک اثر خلاء ایجاد می کند که خون، مخاط یا ترشحات مشابه را از گلو خارج می کند. سپس ترشحات به طور خودکار در ظرف جمع آوری توزیع می شود.

به منظور ایجاد فشار منفی و حذف ترشحات، دستگاه‌های ساکشن قابل حمل به چند فناوری کلیدی متکی هستند.

اجزای یک دستگاه ساکشن چیست؟

باتری‌های یکبار مصرف یا قابل شارژ: ماشین‌های مکنده با باتری‌های قدرتمند مجهز شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند قابلیت مکش را در مواقعی که منبع تغذیه قابل اطمینان در دسترس نیست، ارائه دهند.

پمپ مکش/خلاء: پمپ  خلاء اغلب در داخل آسپیراتور قرار دارد.

این همان چیزی است که باعث فشار منفی می شود و برای عملکرد دستگاه مکش ضروری است.

لوله اتصال: این پمپ خلاء را به قوطی جمع آوری متصل می کند. هرگز نباید محتویات داخل قوطی جمع آوری را لمس کرد.

رابط لوله استریل بیمار:

 .نازل لوله بیمار به نوک پمپ ساکشن متصل می شود و ترشحات بیمار را به داخل قوطی جمع آوری می کند.

لوله های ساکشن بیمار،پس از هر دفعه استفاده از دستگاه ساکشن باید دور ریخته شوند.

قوطی یکبار مصرف:قوطی یکبار مصرف ترشحات بیمار را نگه می دارد و اغلب در صورت ساکشن مایعات بیش از حد از بیمار، قابلیت محافظت از سرریز را فراهم می کند.  این قوطی باید یکبار مصرف باشد تا اطمینان حاصل شود که تمام قسمت های دستگاه مکش استریل می مانند.

سیم برق: دستگاه های مکش قابل حمل دارای یک سیم برق هستند که می توان از آن برای شارژ دستگاه در زمانی که نزدیک پریز برق هستید استفاده کرد.

فیلترها:در حالت ایده آل، یک قوطی یکبار مصرف باید از فیلترهای باکتریایی/ویروسی برای جلوگیری از آلودگی در اجزای داخلی آسپیراتور پشتیبانی کند. همچنین ممکن است از فیلترهای خاصی برای محافظت در برابر گرد و غبار و گازهای خطرناکی که می توانند به دستگاه آسیب برسانند استفاده شود.

هنگامی که همه اجزاء را در نطر گرفتید و سر جای خودش قرار دادید، دستگاه را فعال کنید.

 کاربران می توانند حالت مکش مداوم یا متناوب را انتخاب کنند و سطح مکش را تنظیم کنند تا از پاک شدن تمام ترشحات اطمینان حاصل کنند.

نحوه راه اندازی یک دستگاه ساکشن قابل حمل

قبل از استفاده از دستگاه ساکشن،مطمعن شوید که آموزش های مناسبی را برای استفاده از دستگاه دیده اید. و دفترچه راهنمای رسمی مربوط به شرکت سازنده را مطالعه کردید.  

از آنجایی که انواع مختلف آسپیراتور دارای ویژگی های متفاوتی هستند، تنها یک دفترچه راهنمای محصول رسمی دقیق ترین راهنمایی را ارائه می دهد.

هنگام آماده سازی دستگاه ساکشن برای استفاده،اطمینان حاصل کنید که چند مورد حیاتی دارید.

 کدام اجزای دستگاه ساکشن برا کارکرد مناسب آن نیاز است؟

  • منبع تغذیه: برای برخی از ماشین ها، کابل ۱۲ ولت دی سی باتری یا برق ماشین کافی است. 
  • قوطی جمع آوری یکبار مصرف
  • مسیر لوله اتصال ساکشن به قوطی
  • نازل لوله بیمار (همچنین به عنوان مدار آسپیراتور نیز شناخته می شود)
  • کاتتر ساکشن یا لوازم جانبی ساکشن جراحی (لوازم جانبی مناسب بستگی به روش دارد)
  • جامد کننده های کنترل نشت برای دفع ایمن خطرات زیستی مایع
  • لوازمی که برای این روش مورد نیاز است باید توسط سازنده دستگاه تایید شود.

پس از آن که تمام قطعات را برای شروع مکش در اختیار دارید،دستگاه ساکشن را برای استفاده آماده کنید.

فرآیند کلی راه اندازی دستگاه ساکشن با بازرسی اجزای بیرونی مانند سیم برق برای هر گونه نقص و آسیب آغاز می شود. اگر همه قطعات در وضعیت مناسبی قرار دارند، دستگاه ساکشن را به منبع برق وصل کنید.

سیم برق را با تراز کردن رابط سیم با مثلث های روی دستگاه، در جای خود قفل کنید.

اگرمنبع تغذیه به راحتی در دسترس نباشد،قبل از شروع استفاده از دستگاه اطمینان پیدا کنید که باتری شارژ دارد .سپس قوطی جمع آوری و لوله را به دستگاه ساکشن وصل کنید.

سپس، درپوش دهانه ریزش را محکم روی دهانه آبریز درب بچسبانید.

درب قوطی جمع‌آوری را با فشار دادن محکم کنید،روی کل درب،شروع کنید تا به طور کامل آب بند شود.

بعد، کلاه امن مجموعه به سبد یا ظرف دیگر برای جلوگیری از نشت، تضمین آن را با یک دکمه قلاب و حلقه در صورت لزوم قوطی جمع آوری وصل کنید. هنگامی که ظرف تنظیم شد، شیلنگ اتصال را به درگاه خلاء آسپیراتور و درگاه خلاء روی لوله استریل بیمار را به درگاه بیمار قوطی وصل کنید.

در این مرحله می توان آسپیراتور یا دستگاه ساکشن را با دکمه پاور یا کلید پاور روشن کرد: 

هنگامی که روشن می شود، دستگاه ساکشن باید یک بررسی خود را آغاز کند تا مطمئن شود همه سیستم های داخلی به درستی کار می کنند. این شامل شرایط هشدار، عملکرد سیستم پنوماتیک، ارتباطات داخلی و سیستم قدرت است.

راهنمایی نصب و راه اندازی در دفترچه راهنما تولید کننده محصول را بررسی کنید. و برسی کنید که آنها را رعایت کرده‌اید. و مطمئن شوید که تمام اجزای بیرونی (کانستر ،لوله اتصالات و غیره ) محکم به هم وصل شده‌اند.

پس از روشن شدن دستگاه، یک آزمایش عملیاتی انجام دهید تا مطمئن شوید دستگاه به درستی کار می کند.ابتدا گزینه شروع را در منو انتخاب کنید.

فشار وکیوم را با تست فشار لوله مکش دستگاه امتحان کنید.و سپس گیج وکیوم را مشاهده کنید.دستگاه ساکشن شروع به هدایت فشار منفی می کند. سپس، بررسی کنید که دستگاه برق مناسب را دریافت می کند.   

 باید عقربه گیج وکیوم تا سطح خلاء مورد نیاز جراحی افزایش یابد.(±۲ میلی متر جیوه + ۸٪)

اگر بالاتر یا پایین تر از این سطح است،اطمینان پیدا کنید که هنگام فشار دادن لوله،دهانه را کاملاً بسته اید.

دوباره بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که لوله و قوطی جمع آوری به طور ایمن به دستگاه بسته شده اند.

اگرهمه چیز به درستی در محل مناسب خود نصب شده است.سطح وکیوم مناسب نباشد،ممکن است دستگاه ساکشن شما نیاز به سرویس داشته باشد.

نحوه تمیز کردن دستگاه

دستگاه ساکشن دارای قطعات زیادی است، بنابراین تمیز کردن مکرر یک ضرورت مطلق است.

در بهترین حالت، در حرفه پزشکی باید هوای تمیز بعد از هر استفاده در حالی که از تجهیزات حفاظت فردی برای محافظت در برابر زباله های خطرناک،پوشیده اید و سپس تمیز کردن قطعات قابل استفاده مجدد در فواصل منظم برای اطمینان از ساکشن و اجزای آن عاری از آلودگی خطرناک  لازم هستند. خبر خوب این است که بسیاری از قطعات آسپیراتور یک بار مصرف هستند.

برای تعیین اینکه چه چیزی را می توان دوباره استفاده کرد و چه چیزی را پس ز استفاده دور انداخت، با کتابچه راهنمای محصول خود مشورت کنید.

لوازم یکبار یک بار مصرفی مانند درب قوطی،لوله مکش،و قوطی جمع آوری،دستگاه ساکشن پس از هر دفعه استفاده از دستگاه ساکشن باید دور ریخته شوند.

مطمعن شوید که تمام قطعات یکبار مصرف دستگاه،مطابق مقررات زباله های بیمارستانی دور تعویض می شوند. و در محلی که برای زباله های پزشکی به درستی جمع آوری و دور ریخته می شوند.

برای تمیز کردن منظم، محفظه دستگاه و درگاه ساکشن را با یک پارچه مرطوب و صابونی پاک کنید و سپس سپس آن را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. تمیز کردن آسپیراتور ساده است

 ده درصد مرطوب کنید و محفظه و درگاه جاروبرقی را کاملاً تمیز کنید. و مراقب باشید که هیچ مایعی به داخل آسپیراتور نرسد. برای ضد عفونی کردن پس از استفاده، پارچه ای را با محلول سفید کننده آسپیراتور اطمینان حاصل کنید. در نهایت، قبل از ذخیره یا استفاده مجدد، از خشک شدن کامل برخی از ترکیبات هستند که نباید با دستگاه مکنده تماس داشته باشند. اجازه ندهید گریس یا روغن وارد سیستم شود یا اجزای قابل استفاده مجدد آسپیراتور را بپوشاند و داخل آسپیراتور را در معرض مقادیر بیش از حد آب قرار ندهید. علاوه بر این، از استفاده از پاک کننده های هیدروکربنی یا ساینده در دستگاه مکنده خودداری کنید، زیرا ممکن است به بدنه یا اجزای آن آسیب برسانند.

برای راهنمایی بیشتر و نیاز به خرید و تعمیر دستگاه های ساکشن یا پمپ های مکنده هوا ثابت و قابل حمل خود با ما تماس بگیرید

تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی،شهرک صنعتی چهاردانگه

 تلفن:۰۲۱۵۵۲۵۲۱۵۳

همراه:۰۹۱۲۰۷۱۸۵۰۷

اصفهان،بزرگراه خرازی، بلوار آتشگاه،خیابان شهید نبوی منش

تلفن:۰۳۱۳۷۶۶۰۳۵۰

همراه:۰۹۱۳۵۹۳۷۴۳۴

دیدگاهتان را بنویسید