پمپ وکیوم صنعتی

قیمت پمپ وکیوم صنعتی

قیمت پمپ وکیوم صنعتی و خلا ابزاری است که در طیف وسیعی از فرآیندهای تولید صنعتی از جمله بسته‌بندی، بطری‌سازی، خشک‌کردن، گاززدایی، و غیره استفاده می شود. برای ایجاد، بهبود و حفظ خلاء در این فرآیندها از پمپ خلاء صنعتی استفاده می شود. انواع مختلفی از فناوری های خلاء صنعتی موجود است و این مقاله به بررسی آن فناوری ها می پردازد. برای درک اینکه کدام نوع پمپ وکیوم برای شما و کاربرد شما مناسب‌تر است، درک ویژگی‌ها، مزایا و اصل عملکرد هر نوع فناوری بسیار مهم است.

در این مقاله رایج‌ترین انواع پمپ‌های خلاء صنعتی، نحوه کارکرد آن‌ها و بهترین کاربردها در چه نوع کاربردهایی بررسی می‌شود.

اصول اولیه عملکرد یک پمپ وکیوم صنعتی چگونه است؟

اصول اولیه عملکرد یک پمپ خلاء صنعتی بدون توجه به نوع فناوری یکسان است.

پمپ های خلا،با پمپ کردن هوا و سیالات آنها را از محفظه خلا خارج می کنند.

با کاهش فشار در محفظه، حذف مولکول های اضافی به طور فزاینده ای سخت تر می شود. بنابراین، یک سیستم خلا صنعتی باید بتواند در بخشی از یک محدوده فشار فوق‌العاده بزرگ،کار کند. در کاربردهای تحقیقاتی و علمی این میزان پایین تر است.

 انواع مختلفی از پمپ ها در یک سیستم خلاء استاندارد استفاده می شود که هر کدام نسبتی از محدوده فشار را پوشش می دهند و در مواقعی به صورت سری کار می کنند.

محدوده فشار پمپ وکیوم صنعتی و قیمت پمپ وکیوم صنعتی به چه چیزی بستگی دارد؟

پمپ های وکیوم صنعتی را می توان در گروه های فشار زیر قرار داد:


خلا خشن/کم: ۱۰۰۰ تا ۱ میلی‌ بار / ۷۶۰ تا ۰.۷۵ تور

میزان خلاء خوب/متوسط: ۱ تا ۱۰  میلی‌بار / ۰.۷۵ تا ۷.۵  Torr

خلا بالا: ۱۰ -۳  تا ۱۰  mbar / 7.5   تا ۷.۵   Torr

و خلاء فوق العاده بالا: ۱۰  تا ۱۰ -۱۱ mbar / 7.5  تا ۷.۵ -۱۱  Torr

خلا بسیار زیاد: < 10 -۱۱ میلی‌بار / < 7.5 -۱۱ Torr

انواع مختلف پمپ ها برای این محدوده های خلاء را می توان به پمپ های اولیه

(پشتیبان)، پمپ های تقویت کننده و پمپ های ثانویه (با خلاء بالا) تقسیم کرد.

محدوده فشار خلاء بالا، بسیار بالا و فوق العاده بالا

دو دسته اصلی پمپ خلاء وجود دارد:

پمپ های انتقال گاز و پمپ های گیر انداختن یا جذب

پمپ انتقال گاز 

پمپ‌های انتقال، مولکول‌های گاز را با تبادل تکانه (عمل جنبشی) یا جابجایی مثبت منتقل می‌کنند.

همان تعداد مولکول گاز که وارد پمپ می شود از پمپ خارج می شود و گاز در هنگام خروج کمی بالاتر از فشار اتمسفر است.

پمپ انتقال جنبشی

از بخار وارد شده برای هدایت گاز به سمت خروجی استفاده می کنند و بر اساس اصل انتقال تکانه کار می کنند. این نوع پمپ ها می توانند به نسبت تراکم بالا در فشارهای پایین دست یابند اما معمولاً حجم های آب بندی ندارند. پمپ وکیوم صنعتی جابجایی مثبت

پمپ هایی که با به دام انداختن مکانیکی حجمی از گاز و حرکت آن از طریق پمپ کار می کنند، به عنوان پمپ جابجایی مثبت شناخته می شوند.

اغلب در چند مرحله روی یک شفت متحرک طراحی می شود.برای ایجاد خلا و سرعت جریان بالاتر، اغلب از دو پمپ انتقال به صورت سری استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، پمپ های خلا جابجایی مثبت برای ایجاد خلاء کم استفاده می شوند.پس از آن حفره آب بندی می شود و باعث تخلیه آن به جو می شود.

 اصل پشت پمپ خلاء جابجایی مثبت ایجاد خلاء با افزایش حجم یک ظرف است.

این افزایش حجم به این شکل است که مقداری مایع با فشار از محفظه به داخل حفره کوچک پمپ هدایت می شود.و پس از آن،حفره پمپ از محفظه آب بندی شده،به هوا باز می گردد و سپس اندازه یک دقیقه فشرده می شود.

نمونه دیگری از پمپ های خلاء جابجایی مثبت است که مانند عضله دیافراگم حفره قفسه سینه را منبسط می کند. و باعث افزایش حجم ریه ها می شود.این انبساط منجر به ایجاد خلا جزئی و کاهش فشار می شود سپس توسط هوای وارد شده از طریق فشار هوا پر می شود. نمونه پمپ های خلاء جابجایی مثبت پمپ خلاء حلقه مایع و دمنده ریشه هستند که در صنایع مختلف برای ایجاد خلاء در فضای محدود کاربرد زیادی دارند.

پمپ گیر انداز

پمپ های گیر انداز ، گاز را بطور شگفت‌ انگیزی روی سطح های درونی سیستم خلا جذب می‌کنند و خلا

ایجاد می کنند. پمپ های کپچر با استفاده از تراکم برودتی واکنش یونی یا واکنش شیمیایی کار می کنند و هیچ قسمت متحرکی ندارند، بنابراین خلاء بدون روغن ایجاد می کنند. این پمپ ها با دبی کمتری

نسبت به پمپ های خلاء مانند پمپ های انتقال کار می کنند، اما می توانند خلاء بسیار بالایی را تا ۱۰-۱۲ تور ایجاد کنند.

آن دسته از پمپ‌های گیرافتاده‌ای که با استفاده از واکنش‌های شیمیایی کار می‌کنند، عملکرد مؤثرتری دارند زیرا معمولاً در داخل ظرفی که خلاء مورد نیاز است قرار می‌گیرند.

مولکول های هوا یک لایه نازک ایجاد می کنند که با عملکرد پمپ ها باعث ایجاد واکنش شیمیایی در سطوح داخلی پمپ می شود. پمپ های گیر انداختن همراه با پمپ های خلاء جابجایی مثبت و پمپ های خلاء انتقال مومنتوم برای ایجاد خلاء فوق العاده بالا استفاده می شوند.

پمپ وکیوم مرطوب یا خشک

قیمت پمپ وکیوم صنعتی متفاوت است.اگر از مایع آب یا روغن برای خنک سازی و روان کاری استفاده شود،پمپ وکیوم صنعتی مرطوب (روغن‌کاری شده)است.زمانی که از هیچ مایعی برای روان کاری و خنک سازی استفاده نشود،پمپ وکیوم خشک (بدون روغن یا خشک)در نظر گرفته می‌شوند.

پمپ وکیوم صنعتی مرطوب با استفاده از روغن یا آب خود را روغن کاری و یا آب بندی می کنند.

گاز می تواند از طریق روغن و مایع روان کاری،خنک سازی (مکش شده)را آلوده شود.

پمپ های وکیوم صنعتی دیافراگمی برای جدا کردن در پمپ کردن،فاقد سیال هستند.پمپ‌های خلاء خشک با تکیه بر فاصله‌های دقیق بین قسمت‌های دوار و استاتیک پمپ،و آب بندی مناسب کار می کنند.

با این حال، پمپ های وکیوم خشک به طور کامل بدون روغن نیست، زیرا روغن یا گریس اغلب در چرخ دنده ها و یاتاقان های پمپ خلا استفاده می شود.

پمپ های خشک خطر آلودگی و غبار روغن را کاهش می دهند.

پمپ گریز از مرکز

درپمپ های گریز از مرکز ماشین هایی هستند که به صورت هیدرولیکی کار می کنند که با توانایی آنها در انتقال انرژی به سیالات (به ویژه به مایعات) از طریق کار میدانی از نیروهای گریز از مرکز مشخص می شود.

هدف اصلی آنها انتقال مایعات از طریق افزایش فشار است. پمپ های گریز از مرکز می توانند ساختارهای متفاوتی داشته باشند، اما اصل عملکرد و ویژگی های دینامیکی سیالات آنها همیشه یکسان است.

قیمت پمپ وکیوم صنعتی رینگ مایع

پمپ‌های خلاء حلقه‌ای مایع شبیه به پمپ پره‌ای دوار هستند، با این تفاوت که پره‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از روتور هستند و یک حلقه چرخان از مایع را به هم می‌زنند تا محفظه فشرده‌سازی را تشکیل دهند. آنها یک طراحی ذاتا کم اصطکاک هستند و روتور تنها بخش متحرک است.

اصطکاک لغزشی به مهر و موم شفت محدود می شود. پمپ های حلقه مایع معمولاً توسط یک موتور القایی تغذیه می شوند. سیستم های حلقه مایع می توانند یک یا چند مرحله ای باشند.

پمپ پنجه چرخشی

خلا بدون تماس به طور موثر و اقتصادی در پمپ پنجه چرخشی ایجاد می شود.و با متراکم شدن حجم اتفاق می افتد.

آنها در یک محفظه کمپرسور بدون تماس با رعایت فاصله های بسیار تنگ در جهت مخالف می چرخند. آنها از طریق یک چرخ دنده دقیق هماهنگ می شوند. همانطور که پنجه بر روی اتصال مکش حرکت می کند و گاز ورودی کانال مکش محوری به داخل محفظه تراکم مکیده می شود.

پمپ وکیوم پیچ روتاری

روتور این پمپ خلا یکی دارای جهت پیچش سمت راست و دیگری با جهت پیچش سمت چپ است.

هر دو پیچ در محفظه کمپرسور بدون  اصطکاک و در فاصله های بسیار محکم می چرخند.

این پمپ وکیوم پیچ روتاری از چرخ دنده دقیق و هماهنگ کار می کنند.

دو پیچ محفظه متصل به درگاه مکش با چرخش مخالف یکدیگر حجم را زیاد می کنند. و گاز به داخل محفظه تراکم منتقل می شود.

سپس محفظه به صورت محوری از سمت مکش به سمت فشار (فلش) حرکت می کند.

سمت فشار محفظه در برابر دیواره محفظه محوری حرکت می‌کند و حجم آن کاهش می‌یابد .

خنک سازی با استفاده از یک محفظه بیرونی آب خنک به دست می آید. برای برخی از اندازه های پمپ می توان گاز خنک کننده اضافی را به پمپ وارد کرد.

پمپ دمنده های کانال جانبی یا ساید چنل

پمپ دمنده کانال جانبی یا ساید چنل از پروانه ای است که به صورت مستقیم بر روی شفت قرار گرفته است.

این پروانه با دیوارهای پمپ تماس ندارد.

پروانه با دیواره های پمپ تماس ندارد. گاز از طریق ورودی وارد می شود.با ورود به کانال جانبی، پروانه چرخان سرعتی را در جهت چرخش به گاز می دهد. نیروی گریز از مرکز در پره های پروانه گاز را به سمت خارج تسریع می کند و فشار افزایش می یابد. هر چرخش انرژی جنبشی را اضافه می کند و در نتیجه فشار بیشتر در طول کانال جانبی افزایش می یابد. کانال جانبی در روتور باریک می شود و گاز را از تیغه های پروانه خارج می کند و آن را از طریق خفه کن خروجی که از پمپ خارج می شود تخلیه می کند.

جهت خرید و دریافت قیمت پمپ وکیوم صنعتی از انواع مختلف و تعمیر انواع پمپ وکیوم با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید