گیج وکیوم:

گیج وکیوم برای نمایش و اندازه گیری فشار پمپ های وکیوم، سیستم های وکیوم مرکزی،مخازن خلاء،وکیوم چمبر ها،جار های بی هوازی، میز های سی ان سی،دستگاه وکیوم روکش چوب ،وکیوم فرمینگ ها،ساکشن های پرتابل بیمارستانی و غیره استفاده میشود و معمولا فشار وکیوم نسبی را نشان می دهند.گیج های وکیوم در سایز صفحه ی نمایش های گوناگون و اتصال از پایین و از پشت موجود هستند.

گیج های فشار خلاء چیست؟و نحوه کار آنها چگونه است؟

گیج خلاء فشار کمتر از فشار اتمسفر را اندازه گیری می کند.. به طور معمول فشار اتمسفر صفر است

،بنابراین فشار بین ( ۱-تا ۱۵-) بار یا فشار اتمسفر به معنی خلاء کامل است. فشار خلا در مقادیر منفی داده می شود

فشار خلاء چیست؟

فشار اتمسفر فشار استاندارد در سطح دریا است و فشار خلاء در یک مقدار منفی نسبت به فشار اتمسفر بیان می شود.بیان فشار بر حسب بار یا کیلو پاسکال است.

تعریف فشار های مختلف

فشار مطلق: نسبت به نقطه صفر مطلقabs

فشار: فشار در سطح دریا (۱.۰۱۳۲۵ کیلو پاسکال) اتمسفر P atm

 گیج:pنسبت به فشار اتمسفر و فشار سنج

فشار خلاء: نسبت به فشار اتمسفر اندازه گیری می شودvac

فشار سنج خلاء چگونه کار می کند؟

اکثر فشار سنج ها از یک لوله خم شده استفاده می کنند. این لوله را لوله بوردون می نامند. لوله در اثر اختلاف فشار بین محیط و جو کمی منحرف می شود. انحراف لوله از طریق مکانیزمی به موقعیت سوزنی روی صفحه تبدیل می شود.

این اصل طراحی در واقع برای فشار سنج های معمولی و خلاء یکسان است. اکثر گیج ها با اتصال پایین یا اتصال پشت (پانل نصب) در دسترس هستند. گیج ها با پوشش پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ در دسترس هستند.

پلاستیک ارزان تر و مقاوم در برابر خوردگی است، اما در برابر ضربه حساس تر است. آنها می توانند گیج های آنالوگ مانند فشار سنج لوله بوردن یا فشار سنج دیجیتال باشند.

 کاربردهای معمولی برای گیج های خلاء چیست؟

 تقریباً همه صنایع از خلاء استفاده می کنند، از انتخاب و مکان در صنعت خودرو، غذا و نوشیدنی، تولید، داروسازی، شیمیایی، دریایی و غیره. گیج های خلاء دستگاه های مهمی برای اطمینان از عملکرد بهینه و ایمنی سیستم هستند. آنها ممکن است برای کاربردهای انتخابی، تمیز نگه داشتن محل کار از آلاینده ها، مواد حمل و نقل و غیره استفاده شوند.

 دقت اندازه گیری های خلاء

دقت تفاوت بین ارزش واقعی و مقداری است که بر روی صفحه نمایش داده می شود. این معمولاً به صورت درصدی از دهانه بیان می شود.

الزامات دقت را برای فشارسنجها که در کلاسهای دقت بیان شده است. کلاس دقت ۲.۵ به این معنی است که گیج ممکن است تا ۲.۵٪ از دهانه از مقدار واقعی منحرف شود. این به معنای ۱ بار * ۲.۵٪ = انحراف ۰.۰۲۵ بار است.

. توجه داشته باشید که نوسانات دما یا ارتعاشات شدید می تواند بر عملکرد گیج تأثیر بگذارد. حتی ناظر نیز روی دقت تأثیر دارد: خواندن صفحه می تواند منجر به انحرافات کوچک شود. انحراف می تواند مثبت یا منفی باشد

فشارسنج ها برای فشار مطلق

توجه به این نکته ضروری است که گیج فشار خلاء و فشار سنج مطلق یکسان نیستند. گیج‌های فشار خلاء معمولی با فشار اتمسفر اندازه‌گیری می‌کنند. در حالی که فشار سنج‌های مطلق با اشاره به نقطه صفر مطلق اندازه‌گیری می‌کنند. برای انجام این کار، این گیج ها حاوی یک محفظه مرجع با خلاء تقریباً کامل هستند. ینها محصولات پیشرفته ای هستند که به عنوان مثال برای نظارت بر پمپ های خلاء یا دستگاه های بسته بندی خلاء استفاده می شوند.

سوالات متداول در مورد گیج های خلاء

فشار خلاء چگونه اندازه گیری می شود؟

رایج ترین وسیله برای اندازه گیری فشار خلاء، مانومتر سبک بوردون است.

تفاوت فشار سنج با فشار خلا چیست؟

فشار گیج و فشار خلاء هر دو نسبت به فشار اتمسفر اندازه گیری می شوند. تفاوت این است که فشار گیج بالاتر از فشار اتمسفر است. در حالی که فشار خلاء کمتر از فشار اتمسفر است.

 فشار خلاء مثبت است یا منفی؟

فشار خلاء معمولاً با یک عدد منفی بیان می شود و با توجه به فشار اتمسفر اندازه گیری می شود.