تفاوت پمپ خلا با پمپ کمپرسور هوا

کمپرسور وکیوم با پمپ هوا چه تفاوتی دارد؟

کمپرسور وکیوم با پمپ های هوا تفاوت های زیادی دارند.هر کدام،تنوع گسترده ای از کاربرد در کارخانجات صنعتی ،حمل و نقل ،پزشکی،داروسازی ،هوا فضا،هسته ای،صنایع غذایی،چاپ و بسته بندی،و…کاربرد های بی شماری دارند،اما هر کدام  از پمپ های وکیوم و کمپروسور هوا در واقع چه کاری انجام می دهند؟و تفاوت اساسی پمپ خلا و کمپرسور هوا در چست؟

ما در این مقاله به شما در یادگیری تفاوت بین پمپ خلا و کمپرسور هوا و همچنین در تصمیم گیری در مورد راه حل مناسب برای نیاز شما کمک خواهیم کرد.

کمپرسور وکیوم چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست پمپ خلا یک وسیله مکانیکی است که برای ایجاد خلا استفاده می شود،این کار را با انتقال گاز و هوا به خارج از سیستم به منظور ایجاد یک محیط امن برای جابجایی ایمن و یا انتقال مایعات انجام می دهد،پمپ خلا در مواردی برای جابجایی و انتقال گازها استفاده می شود.

پمپ های خلا در خانه ها و در محیط های صنعتی و تجاری کاربرد های بیمشماری دارند.به عنوان مثال کاربرد پمپ های خلا را می توان در تولید موارد زیر مشاهده کرد:

-ماشین لباسشویی

-خودرو ها

-هواپیماها

-تهویه مطبوع

-آبیاری و کنترل سیل

در مواردی که قصد انتقال یک مایع از یک محیط به محیط دیگر را با اطمینان زیاد داریم پمپ خلا بهترین گزینه برای این کار می باشد.

کمپرسور وکیوم چگونه کار می کنند؟

پمپ خلا فشار های مختلفی را در فضا های زیاد و کم در دستگاه ایجاد می کند،ذرات به طور طبیعی از یک محیط با فشار بالا به یک محیط با یک فشار کم جریان می یابند بنابراین فضای زیادی تخلیه می شود و باعث مکش می شود که خلا ایجاد می کند.

انواع پمپ های خلا وجود دارند که با روش های گوناگون کار می کنند.

انواع کمپرسور وکیوم

پمپ خلا گیر انداز

این نوع از پمپ های خلا گاهی به عنوان پمپ دام گیر یا پمپ گیرنده شناخته می شوند.از تبرید برای خنک کردن هوا در یک محیط محدود استفاده می شود و باعث ایجاد تراکم می شود ،سپس می توان مایعات را خارج کرد.نوع دیگریی از پمپ های خلا گیر انداز که با پمپ های یونی شناخته می شوند،با استفاده از میدان الکتروبونی باعث ایجاد میعان می شوند.

پمپ خلا دیافراگمی یا کمپرسور وکیوم دیافراگمی

کمپرسور وکیوم یا پمپ خلا دیافراگمی بسیار دقیق است و مورد استفاده در مصارف صنعتی می باشد ،طرز کار پمپ خلا دیافرامی به این شکل است که از یک جفت دایفراگم مکانیکی  استفاده می کنند،که با حرکت به عقب و جلو فشار را کم و زیاد می کنند،سوپاپ در این نوع از پمپ های خلا مانع از خروج مایعات می شود.

پمپ خلا انتقال حرکت

در این نوع از کمپرسور وکیوم با استفاده از یک دستگاه چرخان برای انتقال هوا یا گاز از ورودی به خروجی آن ،یک منطقه کم فشار ایجاد می کند سپس خلا توسط یک شیر آب بندی می شود.این از پمپ های خلا گاهی به عنوان پمپ خلا جنبشی نیز شناخته می شوند.

پمپ خلا جابجایی مثبت

در این نوع از کمپرسور وکیوم دارای دو حفره متفاوت می باشد که یکی از آنها از دیگری گسترده تر است،که جریان مداوم قدرت را فراهم می کند مکش ایجاد می کند،این طرح انعطاف پذیری به پمپ خلا می بخشد و آن را بری استفاده در تنظیمات و شرایط مختلف ایدآل می کند.

کمپرسور هوا چست؟

پمپ ها به روش های مختلفی می توانند برق را به هوای فشرده تبدیل کنند به همین دلیل انواع مختلفی از کمپروسور وجود دارد.

کمپرسور های پیستونی(رفت و برگشتی)

این نوع از پمپ هوا با استفاده از یک پیستون درون یک سیلندر  مشابه موتور احتراق دراتوموبیل کار می کند

 و هوا را تازمانی که به اندازه کافی ذخیره شود وارد محفظه یا تانک باد می کند.

هوا تا زمانی که مورد استفاده قرار گیرد می تواند داخل محفظه ذخیره بماند.

بسته به اینکه از یک پیستون یا دو پیستون استفاده شود کمپرسور رفت و برگشتی می تواند یک عملکرده

یا دوکاره باشد.

کپرسور هوای پیچ(روتاری)

پمپ های هوای دوار که گاهی به عنوان پمپ های گردان پیچ شناخته می شوند از شیارهای مارپیچ برای

هدایت هوا به داخل محفظه  استفاده می کنند،آنها جریان مداوم هوای تحت فشار را فراهم می کنند و باعث می شوند کمپرسور های هوا بسیار کارآمد باشند،آنها همچنین در محیط های کار بسیار کم صدا هستند به همین دلیل

بسیار محبوب هستند.

کمپرسور های سانتریفیوژ

در این نوع کمپرسورها از پروانه چرخان برای تولید تخلیه هوای بسیار تحت فشار استفاده می شود. این فرآیند جابجایی پویا نامیده می شود. از آنجا که امکان جریان مداوم را فراهم می کند ، ظرفیت بالاتری نسبت به برخی دیگر از کمپرسورهای هوا دارد.

همچنین تمیز تر است زیرا تمام قسمتهایی که به روغن نیاز دارند با فاصله از جریان هوا قرار می گیرند.

انواع مختلف کمپرسور هوا، روند تأمین انرژی تجهیزات را بسیار آسان کرده است.

کمپرسورهای هوا به هر کارگر در یک کارخانه تولید ،اجازه می دهد تا به تنهایی کار کند و نه اینکه یک منبع تغذیه متمرکز را برای هدایت همه ابزارها لازم داشته باشد.

تفاوت ها اساسی بین کمپرسور وکیوم و پمپ هوا وجود دارد؟

پمپ های هوا و کمپرسور های وکیوم دستگاههای بسیار مشابه ای هستند که اغلب کارهای مشابه انجام می دهند با این وجود تعدادی تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.

برای اینکه سیستم مورد نیاز خود را انتخاب کنید ابتدا باید موارد زیر را برسی کنید:

۱-ظرفیت

کمپرسور وکیوم به سادگی مایع یا گاز را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کنند بنابراین لزوما به ظرفیت ذخیره سازی نیاز ندارند،از طرف دیگر کمپرسور های هوا مجبور است است هوای تحت فشار را ذخیره کند بنابراین مدل های مختلف و ظرفیت های مختلفی دارند.

۲-قدرت خلا

مقاومت کمپرسور وکیوم با توجه به فشار خروجی مطلق اندازه گیری می شود،هرچه عدد کوچکتر باشد قدرت پمپ

نیز بیشتر می شود.

با این حال قدرت کمپرسور با توانایی تولید نیازهای فشرده سازی آن در سیال اندازه گیری می شود.

۳-نرخ جریان

سرعت جریان کمپرسور وکیوم به فشار دو سر پمپ خلا بستگی دارد،در مقابل میزان جریان یک کمپرسور هوا،به قابلیت آن به کاهش حجم بستگی دارد.

۴-مصرف برق کمپرسور وکیوم

کمپرسور وکیوم می تواند کارآمد تر تصور شوند با این حال به طور معمول انرژی کمتری نسبت به کمپرسور های هوا لازم دارند،این به آن معنی است که پمپ های خلا،بستگی به این دارد که پمپ یا کمپرسور برای چه مواردی استفاده می شوند زیرا هر کدام برای کاربرد های مختلفی متناسب هستند.

برای انتخاب پمپ مناسب همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید

 دانستن تفاوت بین کمپرسور وکیوم و پمپ هوا در انتخاب تجهیزات مناسب برای کار مورد نظر مهم است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا هر دو گزینه را بهتر درک کنید.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید کمپرسور وکیوم با کارشناسان ما با شماره های تماس زیر

 تهران:۰۲۱۵۵۲۵۲۱۵۳  همراه:۰۹۱۲۰۷۱۸۵۰۷ 

تلفن  تماس اصفهان:۰۳۱۳۷۶۶۰۳۵۰  

همراه:۰۹۱۳۵۹۳۷۴۳۴

تماس حاصل فرمایید.

تیم متخصص ما خوشحال می شوند که به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید