وکیوم یا خلاء چیست؟

وکیوم چیست؟

وکیوم چیست؟

در اینجا یک توضیح ساده با فکر کردن به چهار سوال وجود دارد:

وکیوم در کلمات ساده چیست؟

خلا یا وکیوم حجمی خالی از ماده است که گاهی اوقات فضای آزاد نیز نامیده می شود. در عمل فقط وکیوم جزئی امکان پذیر است.

فضا وکیوم است به چه معنی است؟

فضای بیرونی می تواند به الزامات خلاء نزدیک شود ،اما حتی فضای بین کهکشانی نیز دارای چند اتم در متر مکعب خواهد بود.

آیا خلاء یا وکیوم نیرو است؟

خیر خلاء نیرو نیست.اگر چه به نظر می رسد حرکت ماده از ناحیه ای با غلظت بیشتر به غلظت کمتر ناشی از نیرو باشد.برای مثال در داخل جارو برقی غلظت حدود ۲۰ درصد کمتر از محیط است بنابراین هوا و گرد و غبار در آن مکش می شوند.

چگونه می توان خلاء ایجاد کرد؟

  • برای ایجاد وکیوم حداقل نیاز به یک عدد پمپ وکیوم می باشد.

بر خلاف تصور عموم شما نمی توانید با مکیدن مولکول ها از فضا خلاء ایجاد کنید.مولکول ها در هر جهت حرکت می کنند و از سطوح ظرف بیرون می زنند.

با استفاده از یک پروانه ای بنام توربو پمپ آنها را از محوطه خارج کنید .غالبا برای دستیابی به خلاء مناسب به بیش از یک نوع پمپ وکیوم نیاز ضروری است.

وکیوم چیست؟

تعریف وکیوم یا خلاء دقیق نیست اما معمولا به معنای فشار های زیر و اغلب بطور قابل ملاحظه ای زیر فشار اتمسفر است.

فشار واحد جداگانه ای ندارد و ما نمی گوییم خلاء برابر است با نیرو در واحد سطح است.

تعریف دیگری از تمایز بین فشار و خلاء از صنایعی است که از تجهیزات فشار و خلاء استفاده می کنند و تولید می کنند .به طور کلی اگر نیروی وارد بر دیواره های ظرف ،حاوی اندازه کافی برای اندازه گیری مستقیم آن باشد،ما با فناوری فشار سرو کار داریم.

اما اگر نیرو برای اندازه گیری مستقیم بسیار کوچک باشد و بطور غیر مستقیم استنباط شود ما در قلمرو فناوری خلاء قرار داریم. هر چند این تعریف کاملا خود سازگار نیست.برای مثال گروهی از ابزار ها وجود دارند که با اندازه گیری انحراف دیافراگم در ناحیه خلا عمل می کنند.

چرا فشار هوا با ارتفاع تغییر می کند؟

چرا فشار هوا با ارتفاع تغییر می کند؟

فشار اتمسفر به دو دلیل با افزایش ارتفاع کاهش می یابد که هر دوی آنها به گرانش مربوط می شوند.

جاذبه بین مولکول های زمین و هوا برا مولکول های نزدیک به زمین بیشتر از مولکول های دور تر است،وزن بیشتری دارند آنها را به هم نزدیک کرده و فشار(نیرو بر واحد سطح) بین آنها را افزایش می دهد.

مولکول های دور تر از زمین وزن کمتری دارند. (زیرا جاذبه کمتری وجود دارد)

بطور دقیق این نیروی گرانشی منهای تاثیر چرخش زمین است(این بیشترین تاثیر را در خط استوا دارد ).با این حال در اصلاحات روزمره هر حجم از فضا که در آن که در آن فشار کمتر از سطح دریا یا فشار اتمسفر باشد یک خلاء است.

وکیوم چیست و آیا ایجاد وکیوم یا خلا کامل در آزمایشگاه های روی زمین ممکن است؟خیر زیرا نمی توان هر اتم را جدا کرد..در حالی که فشار بیشتر از اتمسفر است تحت فشار قرار می گیرد.

در خلاء تعریف فشار به صورت میکروسکپی ضروری است این به آن معنی است که فشار یا نیرو در واحد سطح با تعداد برخورد بین اتم ها مولکول های موجود و دیواره های ظرف تعیین می شود .

اولین آزمایشات مربوط به خلاء به سال ۱۶۴۴ بر میگردد که فیزکدان ایتالیایی با ستون های جیوه کار می کرد و منجر به ساخت اولین فشار سنج شد.

برای ایجاد وکیوم و درک عملی وکیوم چیست نوعی پمپ مورد نیاز است،پمپ های مکانیکی ساده اختلاف فشار یا نیروی مکش ایجاد می کنند که می تواند برای پمپاز آب کافی باشد .متفاوت ترین استفاده از تفاوت فشار جارو برقی است که فقط دارای یک محفظه و شیلنگ است که به طور مداوم توسط یک فن تخلیه می شوند.اما فشار ایجاد شده با خلا اختلاف زیادی دارد.پمپ های خلاء پیشرفته باید آب بندی شوند.تا از نشت سریع هوا به حجم پمپاژ جلوگیری کنند به همین واسطه پیچیدگی های پمپ ها افزایش پیدا می کند زیرا نیاز به مکنده های بهتری است.

پمپ ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد ،پمپ های پویا با استفاده از عملکرد مکانیکی یا توربو مولکولی و پمپ های استاتیک با استفاده از یونیزاسیون الکتریکی یا چگالش دمای پایین (برودتی)کار می کنند .

وکیوم برای تحقیقات و صنعت به ویژه برای تولید مهم است.

بسیاری از فرآیند های صنعتی برای تولیدات کارآمد خود نیاز به وکیوم دارند.

وکیوم می تواند برای جلوگیری از واکنش های شیمیایی مانند لخته شدن در پلاسمای خون یا حذف آب در فرآیند خشک کردن انجمادی استفاده کرد.

خلاء همچنین برای جلوگیری از برخورد ذرات با گاز پس زمینه به عنوان مثال در یک لوله تصویر تلوزیونی ضروری است.

برای ساخت وسایل الکترونیکی یکپارچه،و جلوگیری از ناخالصی ها در مقیاس میکروسکپی بسیار مهم است.

تنها با وکیوم عالی است که چنین شرایطی را می توان ایجاد کرد .

پمپ های وکیوم روغنی تولیدی ما با ایجاد خلاء صنعتی و فشار متوسط عالی در اکثر صنایع تولیدی بیمارستانی از جمله صنعت چوب،مواد غذایی،ساکشن های اتاق عمل،پزشکی،حمل و تخلیه و بارگیری کالا،و هزاران کاربرد در صنعت ،کشاورزی و غیره دارد.

پمپ وکیوم چیست؟

جهت خرید و تعمیر پمپ های خلاء و مشاوره در خصوص اینکه،وکیوم چیست؟و سیستم های چگونه کار می کنند با ما تماس بگیرید.

تهران بزرگراه آیت الله سعیدی،شهرک صنعتی چهاردانگه

تلفن:۰۲۱۵۵۲۵۲۱۵۳

همراه:۰۹۱۲۰۷۱۸۵۰۷

اصفهان بزرگراه  خرازی،بلوار آتشگاه،خیابان شهید نبوی منش

تلفن:۰۳۱۳۷۶۶۰۳۵۰

همراه:۰۹۱۳۵۹۳۷۴۳۴

دیدگاهتان را بنویسید