پمپ وکیوم رزین و هوا گیری از خمیرها و مواد مرطوب

پمپ وکیوم رزین و پمپ خلا روغنی زاگرس در صنایع غذایی برای از بین بردن بخارات و گازهای محصولاتی مانند:تولید قالب های ریخته گری با کمک رزین اپوکسی و حباب گیری از آنها،ماکارونی،رب گوجه فرنگی،تن ماهی،کچاپ،مایونز،خردل و مربا استفاده می شود.

این فرآیند به طور معمول بلافاصله قبل از بسته بندی انجام می شود. و ممکن است در خط تولید میکسر،لوله کش،اکسترودر یا اواپراتور ادغام شود.

پمپ وکیوم با خارج کردن اکسیژن از محصول نهایی،مدت زمان نگهداری را افزایش می دهد.

همچنین ساختار و قوام محصول را بهبود می بخشد،به خصوص که در مورد ماکارونی،این روند سریع و به صرفه و نیاز به نگهداری کمی دارد.

همچنین با استفاده از وکیوم چمبر و پمپ وکیوم رزین و گاز موجود در خمیر ها،رزین ها و غیره را از بین می برند.که کارایی مختلفی از جمله قالب سازی ،ریخته گری ،آزمایشگاهی و پزشکی و غیره دارد.

پمپ های وکیومی برای این کار مناسب هستند که، بدون آب و روغن کار می کنند و  احتمال آلودگی محصول را از بین می برند.

پمپ وکیوم رزین
پمپ وکیوم رزین برای حباب گبری

کاربرد پمپ وکیوم رزین در بسته بندی مواد غذایی

خلاء امکان  فرآیند هایی را می دهد که در شرایط جوی دیگر قابل انجام نیستند.علاوه بر این یک مزیت بزرگ در پردازش مواد حساس به اکسیژن و حرارت است.

کاربرد های بیشماری در صنایع غذایی هستند که،به خلاء تکیه می کنند.خلاء مورد نیاز در صنایع غذایی در محدوده ۱-۶۰۰ مگابارخلاء مطلق گسترش می یابد.و در حمل و نقل ،پردازش،پرکردن،و بسته بندی مواد غذایی در نظافت و ایجاد شرایط بهداشتی مناسب کاربرد دارد.

سوس واید،کلمه فرانسوی به معنی آشپزی در خلاء است.این روش پخت با حفظ حرارت یکپارچه مواد به مدت طولانی معمولا ۸-۱۰ ساعت و گاهی تا ۲۴ ساعت در دمایی نسبتا پایین معمولا بین۶۰-۷۰ درجه سانتی گراد و فشار های بین ۵۰ -۲۵۰ مگابایت مطلق انجام می شود.(۴۰ تا ۶۰ مگابایت کمتر از فشار بخار آب در دمای معین )

اما آشپزهایی هستند که در دمای ۵۵ درجه سانتی گراد،سس های غذا را آماده می کنند.با این حال برای ایمنی غذا بعد از پخت غذا بدون خلاء،باید در دمای ۵۵ درجه سانتی گراد یا بالاتر نگه داشته شود.تا برای مصرف فوری سرو شود یا باید به سرعت در دمای ۳ درجه سانتی گراد خنک شود.

یک پمپ خلاء روغنی برای تولید فشار های خلاء مطلق مورد نیاز است.

تخلیه شکم طیور با پمپ وکیوم

سیستم پمپ وکیوم شش کش،یک یا چند پمپ وکیوم روعنی دارد.و خلاء مورد نیاز را در محدوده ۰/۵ میلی بار مطلق ایجاد می کند با یک مخزن گیرنده برای تخلیه در ظرف ضایعات طیورکه به عنوان مخزن خلاء عمل می کند.

هوایی که به پمپ خلاء کشیده می شود.از نظر میکروبی بسیار آلوده است.این امر نشان می دهد که مایع خنک کننده بسیار آلوده است.و باید در تعویض آن مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

پمپاژ خلاء ماهیان

برای پمپاژ خلاء ماهی و آب یک پمپ خلاء خشن با ظرفیت بالا و حجم ۴۰۰الی۵۰۰ مگابایت با سرعت پمپاژ بالا برای غلبه بر اختلاف ارتفاع دو متر مورد نیاز است،به دلایل افت فشار یک سطح خلاء کمتر از آنچه برای غلبه بر اختلاف ارتفاع مورد نیاز است،لازم است.

 وکیوم کولینگ شیر با پمپ وکیوم  UHT treatment

vacuum flash cooling of milk

شیر پیش گرم شده ۷۵ درجه سانتی گراد،در مخزن تغذیه بخاری و همزن در معرض بخار آشپزی ۴-۵ بار قرار می گیرد.

این شیر عاری از آلودگی های شیمیایی و اشباع شده است.و برای جلوگیری از رقیق شدن بیش از حد محصول تحت حرارت قرار می گیرد.تا دمای ۱۴۰-۱۵۰ درجه سانتی گراد حاصل شود.محصول به یک لوله نگه دارنده درجه بالا،جریان می یابد،جایی که برای چند ثانیه نگه داشته می شود.

سپس محصول با فشار افتراقی از مخزن نگهدارنده دمای بالا،به محفظه خلاء منتقل می شود.در این محیط آسیتیک آب اضافی با خنک کننده فلاش حذف می شود. که شامل کاهش ناگهانی فشار و دمای محصول ۷۵تا ۸۰ درجه سانتی گراد می شود.همراه با آب اضافی خنک کننده فلاش همچنین اجزای فرار ناشی از حرارت را حذف می کند.

سولفید هیدروژن و ترکیبات حاوی گوگرد با وزن مولکولی کم که مسئول طعم پخته شده در شیر هستند.

بخار آب و ترکیبات فرار در نهایت متراکم می شوند.برای جلوگیری از به دام افتادن قطرات شیر به طرف کندانسور و اجازه دادن به عقب افتادن آنها محفظه های فلاش باید دارای بافل یا مش سیم در نزدیکی خروجی بخار باشد .

قطرات شیر بر روی آنها تاثیر می گذارد،و به قطرات بزرگتر می پیوندند و تحت نیروی جاذبه به شیر بر می گردند.یک جریان جدا کننده سلیکونی است که در آن مخلوطی از مایع و بخار بصورت مماسی با سرعت زیاد،چه توسط گردش طبیعی چه اجباری هدایت می شود.

در این صورت قطرات شیر متراکم تر به دیواره داخلی این جدا کننده برخورد می کند،انرژی جنبشی خود را از دست می دهند و به داخل حجم شیر تخلیه می شوند.

عملیات موفقیت آمیز بستگی به حفظ خلاء ثابت (معمولا ۵۰-۱۰۰ مگا بار خلاء مطلق دارد)

پس از رسیدن به سطح مورد نظر محصول در محفظه خلاء و UHT ظرف خنک کننده فلاش،در نقطه جوش شیر تصفیه شده،با لوله جریان محصول به پمپ تخلیه محفظه فلش،خنک کننده فلش به پایان رسیده است.و محصول را می توان به پرکننده آستیک ارسال کرد.

به غیر از شیر فرآیند پخت ترکیبی با بخار(۱۱۸-۱۲۱ درجه سانتی گراد )و خنک کننده فوری (برگشت به ۴ درجه سانتی گراد)نیز می تواند برای غذا های دیگر مانند سس،خورشت،کرم و پاستا و سوپ و غیره استفاده شود.

پمپ های خلاء رینگ آب،منابع خلاء در عملیات خنک کنندگی فلاش خروجی جت بخار هستند.

غلظت شیر با تبخیر در خلا پمپ وکیوم

جمع شدن و غلیظ شدن مواد غذایی مایع (شیر آب قند و غیره)با تبخیر در خلاء در یک مخزن خلاء دسته ای یا یک اواپراتور روکش در حال سقوط،یک عمل معمول است.

تبخیر در خلاء باعث کاهش نقطه جوش و در نتیجه جلو گیری از آسیب حرارتی به محصول غذایی می شود.

اواپراتور دسته ای خلاء،ساده ترین نوع تبخیر کننده است که شامل یک مخزن با جلیغه بخار است که به همراه یک همزن و یک خط بخار خروجی در سر یک دیگ خلاء وجود دارد،که بخار آب را به کندانسور متصل به منبع خلاء منتقل می کند.

ویژگی های انتقال حرارت یک مخزن خلاء دسته ای نسبتا ضعیف است.و به زمان ماندگاری طولانی محصول نیاز دارد .

در یک تبخیر کننده فیلم در حال سقوط غذا مایع با گرانش در یک فیلم مایع نازک به سمت پایین در لوله های ۸-۱۲ متری با قطر ۳۰ الی ۵۰ میلیمتر حرکت می کند.

به دلیل مدت زمان کوتاه اقامت تنها ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یک اواپراتور،به یک روکش در حال سقوط اجازه می دهد تا غلظت و طعم محصولات حساس به حرارت در عملکرد مداوم تامین شود.

و کمی قبل از حالت خام،کنسانتره محصول غذایی،از بخار آب،در جدا کننده بخار واقع در پایین و فراتر از اواپراتور فیلم،در جدا می شود.

یک خط بخار خروجی در سر جداکننده بخار،بخارات آب را به یک کندانسور یا به اثر بعدی یک تبخیر کننده چند اثر (مجموعه ای از واحد های تبخیر کننده که به ترتیب در حال اجرا هستند )منتقل می کند. که ممکن است به عنوان منبع گرما عمل کنند.

تبخیر شیر معمولا در دمای ۴۰-۴۵ درجه سانتی گراد انجام می شود و نیاز به خلاء مطلق کمتر از ۷۵ مگا بایت دارد.پمپ های حلقوی آب یا اجکتور های جت بخار با ظرفیت بالا معمولا در خلاء مطلق ۵۰ میلی بار کار می کنند و برای این منظور مناسب هستند.

هوادهی آب فرآوری شده و مواد غذایی مایع در خلا

نوشابه های گازدار معمولا در مخلوط کن نوشابه کربناتور تهیه می شوند.که هوادهی آب را با مخلوط و کربن شدن نوشیدنی ترکیب می کند و توسط نازل های مخصوص اسپری می شود.هوادهی آب برای آماده سازی آب برای نوشیدنی تحت خلاء مطلق ۵۰ میلی بار باعث می شود بخش زیادی از هوا و اکسیژن محلول آزاد شده و مکیده شود.

هرچه میزان اکسیژن در نوشیدنی کمتر باشد می توان کیفیت آن را بهتر حفظ کرد و فرآیند گازدهی پس از آن موثر تر خواهد بود.

خلاء مورد نیاز برای هواگیری آب را می توان از پمپ های خلاء حلقه آبی یا خشک ایجاد کرد.برای هواگیری شیر فقط یک پمپ وکیوم روغنی زاگرس مناسب است.

در حالی که برای هوادهی روغن های گیاهی،اجکتور های جت بخار،مناسب ترین منبع خلاء می باشد.

خوش بو کننده روغن های گیاهی با پمپ وکیوم

پمپ وکیوم رزین در فرآوری روغن ها و چربی های خوراکی،برای رفع ترکیبات نامطلوب مانند اسید های چرب و مواد فرار که بر طعم و بو و ثبات و رنگ محصول نهایی تاثیر می گذارد،استفاده می شود.

یک مرحله رفع بو لازم است.قبل از این فرآیند دفع بو،روغن تحت خلاء،هوادهی می شود تا با جلوگیری از اکسیداسیون از کیفیت محصول محافظت شود.

تقطیر جزء به جزء

فیلتراسیون خلاء

خشک شدن در خلاء

همچنین می توانید خشک کردن گیاهان،ادویه جات،ترشی جات،قهوه،میوه ها و سبزیجات را به صورت یخ زده انجام دهید.

بطری آبجو و نوشابه

بسته بندی مواد غذایی

تمیز کردن و جارو برقی خشک و مرطوب

باز کردن کیسه ها و بلند کردن بارها

پمپ خلاء مایع

انتقال خلا جامدات

عناوین یاد شده در بالا از دیگر کاربرد های خلاء در صنعت غذایی هستند .در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد مطالبی را در مورد این موضوعات ارائه دهیم.

از شما دعوت می کنیم جهت خرید و تعمیرات پمپ وکیوم رزین و حوزه مواد غذایی با ما تماس بگیرید

 

تهران ،بزرگراه آیت الله سعیدی،شهرک صنعتی چهاردانگه، تلفن:۰۲۱۵۵۲۵۲۱۵۳    همراه:۰۹۱۲۰۷۱۸۵۰۷

دیدگاهتان را بنویسید