پمپ وکیوم روغنی زاگرس

گاز زدایی از آب های معدنی

گاز زدایی از آب های معدنی
نحوه گاز زدایی از آب های معدنی

گاز زدایی،سطح آب های موجود در آبهای طبیعی در تماس با هوا هستند.گاز حل شده موجود در آب می تواند از هوا جذب شود و یا در خاک یا سنگ های زمین باشد. Co2  بیشتر آبهای شهری با تصفیه آبهای طبیعی  حذف می شود تا برای مصارف شرب سالم سازی شوند. این فرایندها معمولاً تأثیر بسیار کمی بر محتوای گاز محلول در آب دارند ، به طور کلی تماس آنها با هوای محیط را افزایش داده و تغییر پذیری ناشی از منابع محلی را کاهش می دهد.

هر گاز موجود در اتمسفر با گازی  که در آب حل می شود در تعادل است. میزان حل شدن آن در آب به دما و فشار جزئی گاز موجود در جو بستگی دارد.

غلظت گازهای حل شده در آب با توجه به دما ، فشار اتمسفر و محل تغییر خواهد کرد اما برای آب در حالت تعادل با هوا در ۲۵ درجه سانتیگراد میزان تقریبی گاز آبهای طبیعی در ستون ۴ ذکر شده است. به طور خلاصه ، در آب خوراک تا تصفیه در سیستمها ، غلظت اکسیژن و نیتروژن در سطح <10ppm) وجود دارد و تنها اثری از گازهای نجیب وجود دارد. سطح CO2 در آب تحت تأثیر عوامل دیگری است و به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

اثر تصفیه آب

تأثیر فن آوری های استاندارد تصفیه آب بر روی اکسیژن محلول ، نیتروژن و گازهای بی اثر ناچیز است. این گازها مستقیماً از طریق غشاهای اسمز معکوس،نور ماوراء بنفش،میکرو و فوق فیلترها،رزین های تبادل یونی و واحدهای الکترو دینیزاسیون عبور می کنند و از هیچکدام از ظرفیت های رسانه تصفیه استفاده نمی کنند..

گاز زدایی از دی اکسید کربن

دی اکسید کربن بسیار متفاوت از سایر گازهای موجود در هوا رفتار می کند. هنگامی که در آب حل می شود ، برای ایجاد یک سری تعادل واکنش نشان می دهد:

CO2 + H2O ↔ H2CO3 ↔ H + + HCO3- H 2H + + CO32-

و تا حدی از هم جدا می شود تا یون های هیدروژن ، بی کربنات و کربنات را تشکیل دهد.. CO2 تا رسیدن به تعادل ادامه خواهد یافت

این وضعیت با حضور یون های کربنات و بی کربنات در آبهای طبیعی سخت، پیچیده تر است.

دی اکسید کربن نیز مانند سایر گازها،از فیلترها و تصفیه اشعه ماوراء بنفش بدون تغییر عبور می کند ، اما به دلیل تعادل با یون های بی کربنات و کربنات،در عمل می تواند در رزین های تبادل آنیون حفظ شود. با عبور دی اکسید کربن از رزین  یون های   بی کربنات و کربنات روی بیشتری به بی کربنات تبدیل می شود تا زمانی که هیچ کدام باقی نماند

محافظت از طعم و مزه – جداسازی خلا

اجزای نامطلوب را از مایعات خارج می کند،گازهای حل شده در مایعات می توانند بسیار آزار دهنده باشند.اکسیژن باعث می شود نوشیدنیها به حالت خام در بیایند ، برای از بین بردن این گازها می توان از خلا استفاده کرد

هرکسی که تاکنون یک لیوان آب شیر آب را در دمای اتاق به حال خود رها کرده است یا یک ظرف آب را گرم کرده است ، این پدیده را می داند: با افزایش دمای آب،حباب های گازی روی دیواره شیشه ای یا کف ظرف شکل می گیرد.آنها به طور عمده حاوی دی اکسید کربن و اکسیژن هستند. گازها از هوا وارد آب می شوند،که اکثر آنها در حال حاضر در آبراه ها هستند. در آنجا ، آب در طی فرایند تصفیه به طور مکرر هوادهی می شود. این دو گاز هوا بطور خاص در مایع حل می شوند. در آغاز قرن نوزدهم ، ویلیام هنری شیمیدان انگلیسی ، کشف کرد که حلالیت به فشار جزئی گاز و دمای مایع بستگی دارد. با درجه حرارت بالا می رود اما با کاهش فشار کم می شود.

گازها عمر و کیفیت  محصولات را کاهش می دهند!

حتی مقادیر اندک گاز به سرعت در فاکتور های نامطلوب در تولید آب میوه،شراب،آبجو و نوشیدنی های غیر الکلی تاثیر می گذارند و مواد آنتی اکسیدانی را از بین می برد .

به عنوان مثال اکسیژن محلول،رشد جوانه ها را تقویت کرده و ویتامین سی را از بین می برد این امر بو و طعم و ماندگاری نوشیدنی ها را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین می تواند باعث تغییر رنگ های ناخوشایند شود. دی اکسید کربن حل شده باعث می شود قطعات و فیبرهای میوه فیبری شناور شوند و سپس روی سطح رسوب کنند. حباب های گاز نیز تشکیل فوم را افزایش می دهد ، به خصوص در نوشیدنی هایی که قبلاً گرم شده اند. سرعت ریختن غالباً در این حالت به شدت کاهش می یابد

خلا اجازه می دهد تا گازهای ناخواسته با ظرافت از مایعات فرآوری شده خارج شوند. به عنوان مثال در جداسازی اسپری ، آب از طریق نازلها درون یک ظرف خلا  که در آن فشار کمتر از ۳۰۰ میلی لیتر است ، پاشیده می شود. حباب های گازی در فشار منفی واحد تخلیه منبسط شده و ترکیده می شوند.

یک پمپ خلا گاز رها شده را با ساکشن استخراج می کند.

جداسازی غشاء به طور عمده برای تولید آب میوه،نوشیدنی ها و آبجو استفاده می شود.

در یک ستون،مایع نوشیدنی در اطراف یک غشای فیبر توخالی جریان می یابد که فقط اجازه عبور گازها را می دهد. گازهای حل

شده در غشاء نفوذ کرده و یک پمپ خلا با مکش آنها را استخراج می کند.

به منظور دستیابی به کمترین مقدار ممکن گاز باقیمانده،می توان از یک گاز سلب کننده در قسمت گاز نیز استفاده کرد.

نیتروژن معمولاً برای این منظور استفاده می شود.

در هر صورت،خلا در طرف گاز اعمال می شود.افت فشار،گازهای حل شده را از مایع بیرون می آورد.

برای تولید آب معدنی هنوز هم  به مقدار کم باقی مانده اکسیژن و دی اکسید کربن احتیاج دارد ، با اتصال چندین ستون به

صورت جداگانه ، جداسازی قطعات صورت می گیرد.

فرآیندهای مشابهی در صنایع شیمیایی نیز وجود دارد که از واکنشهای نامطلوب اجزای مایع جلوگیری می شود.

گاز زدایی غشائی و آبهای طبیعی

حذف گاز آب آشامیدنی و فاضلاب برای حذف سولفید هیدروژن محلول و سایر گاز ها مانند دی اکسید کربن،اکسیژن و غیره انجام

می شود .

در روش های سنتی از مواد شیمیایی استفاده می کنند که گاز را حذف می کنند مانند کلر در آب آشامیدنی برای حذف مواد مضر ،طعم سولفید هیدروژن محلول یا استفاده از سینی استاندارد یا تخت کننده های بسته بندی شده با هوا یا دی اکسید کربن

آب معدنی چشمه های طبیعی حاوی اسید کربنیک ،مواد معدنی و آهن است آهن محلول در هنگام تماس با هوا اکسید می شود و طعم ناخوشایندی به آب می دهد از این رو می بایست آهن از آب خارج شود اما ابتدا یک پمپ خلا لازم است تا کربناته را حذف کند سپس دوباره آن را برای تولید آب گازدار معرفی کند .

برای این کار پمپ های خلا رینگ مایع با ظرفیت های گوناگون مناسب هستند.

کاربرد پمپ وکیوم در گاز زدایی تحت خلا و آبهای طبیعی

ما راه حل های خلا را برای تمامی فرآیند های گاز گیری ارائه می دهیم.مشتریان می توانند به محصولات با کیفیت ما و چندین سال تجربه در زمین پمپ های وکیوم اعتماد کنند،

ما طیف گسترده ای از پمپ های خلا را برای کاربرد های گاز زدایی در صنعت غذا و آب های معدنی ارائه می دهیم.

که می تواند برای هر فرآیند بهینه شده و دارای بالاترین استاندارد های بهداشتی باشد.

آب معدنی و سایر تولید کنندگان نوشیدنی به مقدار دقیقی از دی اکسید کربن محلول در محصولات خود نیاز دارند اما مقدار دی اکسید کربن در آب منبع ممکن است متفاوت باشد برای حل این مشکل یک فرآیند چند کانالی لازم است،

ابتدا دی اکسید کربن در آب منبع توسط سیستم گازگیری خلا حذف می شود سپس سرد و حل می شود و در نهایت دی اکسید کربن

در بطری به محصول اضافه می شود این امر ثبات کیفیت محصول را تضمین می کند .

گاز زدایی با اهداف مختلفی انجام می شود.در تولید نوشابه،میزان اکسیژن آب به طور قابل توجه ای بر کیفیت محصول نهایی تاثیر می گذارد .

جهت مشاوره در خصوص انتخاب پمپ وکیوم  و تعمیرات تخصصی انواع پمپ وکیوم  تماس بگیرید

تهران شهرک صنعتی چهاردانگه   تلفن:۰۲۱۵۵۲۵۲۱۵۳  همراه:۰۹۱۲۰۷۱۸۵۰۷

 

دیدگاهتان را بنویسید